بهداشت محیط
مبینا خدائی
مدرک تحصیلی
کارشناس بهداشت محیط
شرح وظایف:
شرح وظایف بهداشت محیط بیمارستان:
- مطالعه، تحقیق و پژوهش در زمینه بهداشت محیط بیمارستان
- انتخاب و پیشنهاد روشهای جدید کاربردی در جهت برنامه ریزی و ارتقاء کمی و کیفی وضعیت بهداشت محیط بیمارستان
- اجراء و پیگیری و نظارت بر اعمال مفاد آئین نامه ها، شرائط، استانداردها، بخشنامه ها و دستورالعملهای ابلاغ شده در حیطه وظایف و تائید کارشناس قراردادهای مرتبط
- ارتباط مستمر با معاونت های بهداشت و درمان، آزمایشگاه مرجع آنالیز آب، مرکز سلامت و محیط کار در هماهنگ کردن فعالیتهای اجرایی و دستورالعملها و اقدامات نظارتی در بیمارستان و اجرای دستور العمل های واصله از معاونت امور بهداشتی دانشگاه
- تشکیل و شرکت در همایش ها، کارگاهها، جلسات و کمیته های علمی، تخصصی و اجرایی بهداشت محیط و کنترل عفونت های بیمارستان و پیگیری مصوبات آن در حیطه وظایف
- پیگیری و نظارت بر اجرای برنامه های کنترل منابع آلوده کننده ها و سر و صدا در داخل و اطراف بیمارستان با همکاری واحدهای ذیربط
- تجزیه و تحلیل آمار و ا طلاعات ارسالی از مرکز و مقایسه با حدود استاندارد
- بررسی و تجزیه و تحلیل فعالیتهای ثبت شده در زمینه مهندسی بهداشت محیط و مدیریت پسماند
- تهیه و تدوین مطالب آموزشی و تشکیل جلسات آموزشی مرتبط با بهداشت محیط، بهداشت عمومی و مدیریت پسماند برای کارکنان رده های مختلف
- شناخت، دسته بندی و تعیین اولویت ها و نیازهای بهداشت محیط و مدیریت پسماند
- تهیه پوستر، پمفلت و تراکت مرتبط با مدیریت بهداشت محیط و مدیریت پسماند با رویکرد زیست محیطی
- برگزاری کارگاه آموزشی، سمینار، وبینار و جلسات آموزشی در راستای مهندسی بهداشت محیط و مدیریت پسماند
- آموزش متصدیان واحدهای مرتبط با مواد غذائی و آشپزخانه، کافی شاپ، هتل، بوفه، خدمات از طریق برگزاری جلسات آموزشی و آموزشگاههای بهداشت اصناف و برگزاری دوره های مدیریت پسماندهای پزشکی و ویژه.
- توجیه و آموزش کلیه کارکنان جدیدالورود
- برگزاری جلسات آموزشی برای همکاران اعم از پرستاری –خدماتی و...
- هماهنگی و اقدام در جهت تشکیل کمیته بهداشت و محیط و شرکت فعال در آن و پیگیری مصوبه های مربوطه
- هماهنگی با گروه تخصصی پیشگیری و مبارزه با بیماریها درخصوص پیشگیری و مهار بیماریهای روده ای و اپیدمی
- نظارت و مداخله در عقد قراردادهای خدماتی بیمارستان و مطالبه کارت معاینه پزشکی ، و گواهینامه آموزش بهداشت عمومی، گواهینامه ویژه دوره پسماندهای پزشکی پرسنل مشمول قانون
- نظارت بر رعایت بهداشت فردی کارکنان و استفاده از وسایل حفاظت فردی با توجه به نوع کار ایشان ( استفاده از کلاه –ماسک-دستکش-لباس کار مناسب-استحمام روزانه و ... )
- بررسی وضعیت آب مورد مصرف بیمارستان ( شبکه عمومی ، شبکه خصوصی )، با استناد به دستورالعمل ها، استانداردها و شرایط موجود
- نظارت بر سلامت آب آشامیدنی بیمارستان، نمونه گیری ماهیانه میکروبی آب شرب بیمارستان، انجام تست کلر باقیمانده آب بیمارستان ، نمونه گیری شیمیایی آب آشامیدنی بیمارستان و دستگاه همودیالیز و ارسال آن به آزمایشگاه مرجع، نظارت بر لایروبی وگند زدایی مخازن آب
- نظارت ، بررسی و کنترل بهداشتی بر حسن اجرای قانون مدیریت پسماندها ، کلیه مراحل مختلف جمع آوری ، تفکیک ، انتقال ، نگهداری موقت و دفع زباله های بیمارستانی و نیز جلوگیری از فروش و بازیافت زباله بیمارستانی
- تدوین برنامه عملیاتی پسماند
- نظارت بر بی خطر سازی پسماندهای پزشکی، تهیه اندیکاتور مناسب برای کنترل عملکرد دستگاهای بی خطر ساز و پسماندهای پزشکی
- پایش عملیات تفکیک زباله در بخش ها، تهیه و توزیع بر چسب های ویژه کیسه های زرد و مشکی و سیفتی باکس ها در بخش ها، نظارت بر جمع آوری و تخلیه به موقع زباله ها در بخش ها، نظارت بر نظافت صحیح و ضدعفونی سطل های زباله و بین های مخصوص حمل پسماند، نظارت بر نظافت وگندزدایی محل نگهداری موقت زباله و واحد بی خطر ساز، نظارت بر رعایت اصول بهداشتی و ایمنی هنگام جمع آوری و حمل زباله ها، آموزش بهداشت و ایمنی به افراد و کارکنانی که در این راستا فعالیت می نمایند.
- پیگیری جمع آوری به موقع پسماندها توسط شهرداری
- نظارت بر ایمنی وبهداشت مواد غذایی بیمارستان
- بازرسی وکنترل اقلام خوراکی قبل از پخت وتوزیع ( معدوم سازی یا عودت مواد خوراکی غیر قابل قبول )
- نظارت و هماهنگی لازم در زنجیره تهیه، طبخ و توزیع مواد غذایی با همکاری کارشناس تغذیه بمنظور اطمینان از سلامت توزیع و مصرف غذا - نظارت بر رعایت بهداشت فردی کارکنان آشپزخانه و مهماندار، استفاده از وسایل حفاظت فردی با توجه به نوع کار ایشان ( استفاده از کلاه –ماسک-دستکش-لباس کار مناسب-استحمام روزانه و ... ) - بازدید از سرخانه ها و یخچالهای مواد غذایی و یخچالهای تولید یخ نظارت بر رعایت کلیه موازین بهداشتی هنگام حمل –نگهداری –پخت و توزیع غذا- نظارت و پیگیری سمپاشی یا بهسازی آشپزخانه به منظور مبارزه با ناقلین
- نظارت بر گندزدایی سطوح و تجهیزات
- نظارت بر نحوه آماده سازی محلول ضدعفونی کننده سطوح در بخش ها و آموزش کاربردی آن به کارکنان
- آموزش شستشو و ضدعفونی اصولی دست ها و کاربری صحیح دستکش به کارکنان
- نظارت بر مبارزه با ناقلین با رویکرد زیست محیطی
- ارائه راهکارهای بهسازی بعنوان اصولی ترین روش کنترل ناقلین
- گزارش مشکلات و ارایه پیشنهادات در راستای بهسازی محیط بیمارستان به منظور مبارزه با ناقلین
- نظارت بر سموم حشره کش و جونده کش و استفاده از آنها بر حسب ضرورت در بخش ها
- تاکید بر رعایت اصول بهداشتی و مدیریت محیط بعنوان پایدارترین روش مبارزه با ناقلین
- نظارت بر سمپاشی وکاربرد سموم و تله گذاری در بیمارستان
- نظارت بر عقد قرارداد با شرکت های مجاز سمپاشی وپایش عملکرد انها
- طراحی و تکمیل چک لیست بازدید بهداشت محیطی از بخش ها در راستای مدیریت بهداشت محیط و مدیریت پسماند
- عضویت در کمیته های داخلی بیمارستان
- عضویت در کمیته های مدیریت بحران-عفونت های بیمارستانی- بهداشت محیط - تیم ارزیابی و اعتبار بخشی- تغذیه
- نظارت و کنترل بهداشتی بر نحوه دفع فاضلاب بیمارستان و درصورت وجود معضل، ارائه پیشنهادهای اجرائی مناسب
- نمونه برداری از پساب خروجی سیستم تصفیه فاضلاب برابر دستورالعمل های اعلام شده بمنظور بررسی کیفیت پالایش فاضلاب
- نظارت و مداخله در تهیه و کاربرد مواد گندزدا و دترجنت ها در بیمارستان
- اقدام لازم در زمینه تهیه البسه و ملزومات موردنیاز در سمپاشی و ضدعفونی ( روپوش – کلاه – دستکش – ماسک – چکمه و . . . ) و تهیه موادگندزدا و دیگر تجهیزات و وسایل مورد استفاده در ضدعفونی با هماهنگی ریاست بیمارستان
- بررسی وضعیت فنی و بهداشتی سیستم تهویه مطبوع در بیمارستان ( گرمایش ، سرمایش ) و پیگیری در جهت رفع مشکلات احتمالی موجود
- پیگیری و اقدام در زمینه مسائل بهداشتی و حفاظتی بخش پرتوهای یونساز با کمک مسئول فیزیک بهداشت ذیربط
- نظارت و کنترل دائم برامور مربوط به لاندری و رعایت کلیه نکات ایمنی و بهداشتی ازنظر تفکیک البسه عفونی از غیرعفونی درهنگام شستشو و استفاده از دستگاه های شوینده اتوماتیک و مواد پاک کننده مناسب و نهایتا” ضدعفونی و اطوکشی البسه بخش عفونی و آلوده ( درکاربرد موادضدعفونی کننده بایستی دقت لازم در انتخاب نوع آن و میزان مجاز بعمل آید تا خرابی دستگاهها و البسه را سبب نشود . )
- ثبت و ضبط اقدامات و مکاتبات اداری و تشکیل بایگانی درست و منظم به نحوی که روند فعالیتها و پیگیری امور بدین طریق کاملا” قابل دسترسی و مشهود باشد . ( مستند سازی )
- نظارت بر ایمنی و مشارکت فعال در کاهش سوانح و صدمات داخل بیمارستان ازجمله پوشش پنجره ها ، وسایل اطفاء حریق و سیستم های هشداردهنده ، مهار کپسولهای طبی و . . .
- انجام امور محوله در شرایط خاص مانند کنترل همه گیری و نیز مقابله با بحران و بلایا
- فرهنگ سازی و جلوگیری از استعمال دخانیات در کلیه فضاهای بیمارستان و اخذ گواهینامه بیمارستان بدون دخانیات با نظر ریئس مرکز و نظارت بر عدم استعمال دخانیات
- نظارت بر امور بهداشت محیط مراکز کار با اشعه و کنترل سلامت کارکنان پرتو پزشکی با توجه به شرائط و مقررات
- نظارت و کنترل لازم بهداشتی بر کلیه بخشها، همکاری و هماهنگی با مدیریان و مسئولین قسمتهای مختلف در حیطه شغلی و وظایف سازمانی تعیین شده.